De orden sa ängeln Gabriel till Maria i den stund hon fock veta att hon skulle bli mor till världens frälsare (Luk 1:30). Josef fick i en dröm höra samma ord (Matt: 1:20). Orden "var inte rädd" uttryckta på lite olika sätt är mycket vanliga genom hela bibeln.

År 2019 går mot sitt slut och vi har alla våra olika erfarenheter att summera. När ett år läggs bakom oss kan vi ställa frågan hur det gamla året blev, vad jag gjorde och inte gjorde osv. Erfarenheterna från det gångna året ger både god eftersmak, fina minnen men också ånger, kanske skuld. Allt får vi lägga i Guds händer och be om nåden att kunna gå vidare, försonade med varandra, oss själva och Gud. Vi tackar Gud för vad Equmeniakyrkan Hallunda fått betyda för så många människor och för vad vi fått ge och ta emot av varandra. Vi tackar för Guds omsorg och beskydd för dagar som varit.

Ett nytt år betyder nya möjligheter och svårigheter, nya vägval och beslut. Vi kan se framåt i tillförsikt och glädje men också med bävan och oro. Låt oss inte glömma orden "var inte rädd", de gäller för varje dag under det nya året. Änglarna bär bud också till oss.

En strof ur nr 256 vers 1, Psalmer och Sånger, "Var ite rädd. Det finns ett hemligt tecken, ett namn som skyddar dig nu när du går."

Systrar och bröder i Equmeniakyrkan Hallunda, varmaste tack för året som gått och låt oss möta det nya i stor förtröstan på Guds ledning, inspiration, kraft och mod. Så fortsätter vi att dela evangeliet om den Gud som blivit människa för att världen ska räddas genom Honom. Var inte rädd! Må Gud Fadern välsigna oss. Må Kristus ta hand om oss. Må den heliga Anden upplysa oss alla dagar i vårt liv. Må Herren beskydda och bevara oss till kropp, själ och ande, nu och för alltid i evigheters evighet. Amen.

Med tillönskan om en fridfull jul och ett gott nytt år i Jesu namn.

December 2019